Autonormativiteit in de praktijk

Als je er eenmaal op begint te letten zal je op allerlei plekken ‘autonormativiteit’ vinden. Bijvoorbeeld bij verkeersomleidingen. De verwachte vertraging is dan x minuten. Voor wie? Niet voor de fietsers of de voetgangers, voor de auto. Want het is belangrijk hoe snel die gaat want anders neemt het nut van de auto af.

Elke verkeersomleiding door werkzaamheden kan òòk dienen als eerlijke vervoersinformatie over de andere modaliteiten als beter alternatief. De tram mag doorrijden als de weg opgebroken is. De fiets kan er gewoon langs. Voor de voetgangers zijn planken op het zand gelegd. De auto moet als laatste genoemd worden!

Dank voor deze tip uit de achterban. Signaleert u ook dagelijkse autonormatiteit, laat het ons weten!