Als er een karikatuur van Ik Ben Autovrij verschijnt dan keren sommige misverstanden erin terug. Bijvoorbeeld op autoblog.nl of op Facebook (exclusief de ad hominems).
– moeten spullen dan met paard en wagen vervoerd worden?
Nee, iedereen van ons zal natuurlijk een auto huren als we verhuizen of als het voor iets dergelijks echt nodig is. Het gaat ons om autonormativiteit bij consumenten. Bedrijven laten zich professioneel adviseren en maken de financieel rationele keuze. Bedrijfswagens staan ook minder stil dan personenwagens. Als het spoor of het water goede logistieke alternatieven zijn voor de weg dan kiezen ze daar uiteindelijk voor. Zouden ze dat niet doen en de concurrentie wel dan zijn ze minder winstgevend.
Individuen, huishoudens (en sommige kleine ondernemers) kunnen door reclame en cultuur wèl aangezet worden om irrationele keuzes te maken en dat vol te houden. Zo spendeert de auto-industrie tot wel €2000 per verkochte auto aan reclame. In 2022 $4000 voor een bepaald nieuw merk zelfs.
– dus jullie zijn anti-auto, willen auto’s verbieden, bieden geen alternatieven en willen opdringen hoe ik moet leven?
Nee, we zijn ten eerste een groep mensen die ‘Ik Ben Autovrij’ zeggen. Dat gaat over wat wij zèlf doen. Van de handvol keuzes die je zelf kan maken om minder schaarse grondstoffen te gebruiken is dat een hele grote. Wel sporen wij onrechtvaardigheden op die ons benadelen en willen dat door lobby en advies veranderen. Veel mensen wordt autogebruik opgedrongen en ze voelen zich afhangelijk van de auto. Wij willen dat mensen vrij zijn in hun vervoersmiddelkeuze. Verbeteren van openbaar vervoer, verdichting van bebouwing en voorzieningen dichtbij zijn de belangrijkste punten die door autonormativiteit worden bedreigd.
– jullie in het westen hebben de luxe, maar bij ons kan je niet zonder auto, vergeten jullie dat?
Nee, we willen er juist ook zijn voor mensen die zich afhankelijk voelen van de auto en graag zonder auto willen leven. Onze achterban is verspreid over het hele land. Maar het is op veel plekken niet makkelijk – zeker niet waar voorzieningen verdwijnen – en dat willen we juist veranderen zodat meer mensen de vrijheid hebben om voor autovrij te kiezen.
– weer zo een gesubsidieerde organisatie.
Nee, we zijn niet gesubsidieerd. We ontvangen donaties en contributies. Als we in de toekomst een subsidie toegekend krijgen dan is dat voor een bepaald project waar een prestatie tegenover staat, bijvoorbeeld een rekentool. Het geld gaat dan naar de programmeurs die het werk doen. Het bestuur is en blijft onbezoldigd. Het is een vrijwilligersorganisatie.
– wacht maar tot je een kind krijgt en veel spullen moet verslepen.
Nee, onze achterban bestaat voor een deel uit gezinnen met kinderen en opvallend veel is zelf opgegroeid in een autovrij gezin. De auto maakt allerlei keuzes mogelijk die een norm worden omdat veel mensen een auto hebben. Als veel mensen autovrij zijn en dat normaal is ontstaat er een markt voor alternatieven. Een speelparadijs vestigt zich dan niet langs de snelweg of zorgt zelf voor een pendeldienst met het station. Overigens zijn veel bestemmingen en situaties ook met huurauto’s op te lossen. Alleen de rekensom pakt vaak anders uit: wèl met een taxi naar de huisartsenpost, geen paintball-aanbieding in een andere provincie.
– hoezo staat de auto het grootste deel van de dag ruimte in te nemen? Mijn auto’s staan op mijn eigen erf.
Nee, elke auto neemt meer ruimte in dan de alternatieven. Die auto rijdt over auto-infrastructuur en moet bij aankomst ook ergens parkeren en staat ruimte in te nemen. Als bedrijven gratis parkeerplaatsen voor bezoekers en werknemers moeten aanhouden dan vestigen die zich op goedkope grond, ver weg van treinstations. En het is een cadeau voor autobezitters, betaald van alle klanten, ook die zonder auto. Als winkelcentra ook parkeerruimte moeten bieden gaat het ten koste van een prettig centrum. Maar ook op uw eigen erf kunt u de ruimte anders inrichten, misschien groeit er dan vanzelf voedsel voor bijen en vogels waar nu uw auto’s staan.
– in het ov voel ik mij omringd door zwartrijdende stinkende schreeuwende debielen. In mijn eigen auto kan ik rustig rondsturen zonder die mensen om mij heen.
Nee, in uw eigen auto komt u andere automobilisten tegen. Als die zich niet gedragen zoals u wenst kunt u er weinig tegen doen en kan het dodelijk aflopen. In het ov kunt u mensen aanspreken op hun gedrag en doorgaans ook ontwijken net zoals dat te voet en te fiets kan. Juist als automobilist kun je wegkomen met ongepast gedrag dat tussen mensen buiten een auto onderling hoogst zeldzaam is. Het is ook juist een ongewenst gevolg van autonormativiteit dat vooral arme en “moeilijke” mensen het ov gebruiken buiten de spits en de meeste “normale” mensen in een eigen auto rijden.
– jullie klinken, boos, zuur, negatief, links en communistisch.
Nee, wij beschrijven wat het is om autovrij te leven en bevelen dat aan via reguliere kanalen. Wel signaleren wij onrechtvaardigheden die we enerzijds parlementair democratisch willen veranderen, maar ook door de auto als norm te benoemen en beschrijven.
– het ov is duurder en langzamer dan ik met mijn auto.
Ja, helaas is het ov vaak duurder en langzamer. Dat is het gevolg van autonormativiteit: decenialang lag de focus op snelwegen en steeds minder investeren in ov. Ons doel is ook dat dat verbetert. En vaak is het ov niet duurder als je alles meerekent. Ook valt veel autogebruik weg als je geen auto bezit. Voor wie beroepsmatig veel auto rijdt is het natuurlijk anders. Om ergens snel met een auto te kunnen komen is het niet nodig zelf een auto te bezitten. Een taxi, huren of met een dozijn buren een autodeel-organisatie hebben zijn goede alternatieven. Wel kost het ov vaak wel meer tijd. Sommige ritjes vallen daarom af. Andere zijn goed te combineren met activiteiten die u anders thuis op een stoel zou doen.